جستجو
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
EN
صفحه اصلی
نگارخانه
اماکن زیارتی مکه مکرمه
اماکن زیارتی مدینه منوره
اماکن زیارتی عراق
اماکن زیارتی عتبات سوریه
حج و عمره
اطلاعیه ثبت نام حج تمتع
اطلاعیه ثبت نام عمره
فهرست کاروانهای حج تمتع
فهرست کاروانهای عمره مفرده مرحله اول و دوم استان
اعلام اولویتهای فیشهای عمره
نقل و انتقال فیش
امنیت در سفر
هتلهای مکه و مدینه
نقشه موقعیت مکانی هتلها در مدینه منوره
هتلهای مدینه منوره
هتلهای مکه مکرمه
نقشه موقعیت مکانی هتلها در مکه مکرمه
شناخت عربستان
تبدیل اسناد حج تمتع به عمره مفرده
استعلام قبوض حج تمتع و اولویت اسناد عمره مفرده
دستورالعمل انتقال باز زائرین عمره 1402
عتبات عالیات
اطلاعیه ثبت نام عتبات
اعزامهای دوره جدید
هزینه سفر دوره جدید
امنیت در سفر
هتلهای
کربلا
نجف
پوشش های بیمه ای زائرین عتبات عالیات
هشدار به زائرین اباعبدالله الحسین (ع)
انتخاب الکترونیکی کاروانهای عتبات عالیات عراق
ارتباط با ما
تماس با کارکنان حج و زیارت
سایت مراجع عظام تقلید
برنامه های صیانت از حقوق شهروندی
برنامه های عفاف و حجاب
امر به معروف و نهی از منکر
ارتباط مستقیم با مدیر یت
پرسش و پاسخ
سؤالات متداول
راهبرد مشارکت
بیانیه سطح توافق خدمات
فهرست خدمات شناسه دار
میز خدمت حضوری
میز خدمت الکترونیکی
سلامت اداری
ساختار سازمانی مدیریت حج و زیارت استان قزوین
معرفی خدمات
سامانه شفاف سازی
سامانه شفاف سازمان حج و زیارت
قراردادها
اطلاعات تفصیلی هزینه کرد سالانه دستگاه
دفاتر خدمات زیارتی استان
آیین نامه صدور مجوز تأسیس و نظارت بر دفاتر زیارتی
بازرسی و رسیدگی به شکایات
رسیدگی به شکایات استان قزوین
بیانیه حریم خصوصی
کارگزاران زیارتی
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
شعبان؛ فرصتی برای آمادگی حضور در ضیافت الهی
19 اردیبهشت 1395
11:17
دفاتر زیارتی
0 دیدگاه
322 بازدید
ایام پیش رو، فصل عبودیت است؛ روزهایی که ما آرامآرام آماده شرکت در ضیافت الهی میشویم.
عبوديت يعني تسليم امر الهي شدن و تنها به خواست او گردن نهادن. به قول حافظ شيرين گفتار:
در آن مقام كه خوبان به غمزه تيغ زنند
عجب مدار ز سري كوفتاده در پايي
ما و شما بندگانيم در قبضه قدرت پروردگاري كه پرورشدهندهاي جز او نيست (خطبه207).
لازمه عبوديت، كسب فضيلتهاي اخلاقي و دوري از رذايل است كه رذايل، فروغ عبودت را كمرنگ ميكند. به قول حضرت امير(ع)، خداوند محمد(ص) را مبعوث داشت تا بندگان را از فرمانبرداري شيطان منع كند و به فرمان او درآورد.
انسان در سايه عبوديت، به مقام ربوبيت ميرسد و عنان نفس سركش را در اختيار ميگيرد. در اين مرحله هويت اصلي و گوهر وجودي خويش را بازمييابد و سير خويش را به سوي كمال ميآغازد. در اين ميان، عبادت چهره عبوديت است. بندگان از راه عبادت خود را به مقام عبوديت ميرسانند. در حقيقت هدف عبادت، فرمانبرداري خداوند است و روشهاي مختلف عبادات مفري براي كنار گذاشتن خود نفساني و رسيدن به مقام بندگي است.
امام علي(ع) در سخنان خويش نگاهي عميق به باطن عبادات مياندازد: خداوند ايمان را واجب كرد براي پاكي دلها از شرك؛ و نماز را براي منزه ساختن مردم از خودخواهي و زكات را براي رسيدن روزي و روزه را براي آزمودن اخلاص مردمان و حج را براي نيرو گرفتن دين و جهاد را براي عزت و ارجمندي اسلام و امر به معروف را براي اصلاح مردمان و نهي از منكر را براي باز داشتن سفيهان از زشتيها و صله رحم را براي افزون شدن شمار خويشاوندان (حكمت244).
اما شرط عبادتي كه منجر به عبوديت شود، اخلاص است. به اين ترتيب آدمي نهتنها درصورت ظاهري عبادات كه در همه امور زندگي، اگر نيتي خالص برگزيند، راه عبوديت را طي ميكند، درواقع كسي كه نهان و آشكارش يكي باشد، امانت خدا را ادا كرده و در عبادتش اخلاص ورزيده (نامه26).
با اين معيار، امام بندگان را به 3 گروه تقسيم ميكند: گروهي، خدا را به شوق بهشت ميپرستند، اين عبادت بازرگانان است و گروهي خدا را از ترس عذاب او ميپرستند، اين عبادت بردگان است و گروهي خدا را براي سپاس او ميپرستند، اين عبادت آزادگان است (حكمت229).
چه پيوند زيبايي بين برترين مرحله عبوديت و آزادگي برقرار است. خالصانهترين و برترين عبادت از آن كسي است كه خود را از هرچه غيرخداست رهانيده و با آزادي مطلق به پروردگار خويش روي آورده است.
امتیاز به خبر :
آرشیو
خطایی رخ داده است.
خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست