پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

امنیت در سفر

Enter Title

شما (حجاج بيت الله الحرام) در اين سفر در بوته امتحان قرار داريد . چون نمونه و الگوئي از ملت ايران هستيد و چشمان كنجكاو صدها هزار زائر حركات و اعمال شما را تحت نظر دارد .      امام خميني (ره) 

زائر گرامی

تشرف به بيت الله الحرام و توفيق زيارت حرمين شريفين و قبور ائمه مظلوم بقيع (ع) فرصتي است كه خداوند به شما عنايت فرموده ، اميد است از اين فرصت به دست آمده كمال بهره معنوي را برده و با دقت به مطالب ذيل توجه نماييد و با به كار بستن توصيه هاي آن ، سفري همراه با آرامش خاطر و امنيت كامل داشته باشيد .

1-  به همراه داشتن و الصاق كارت شناسائي در طول سفر الزامي است .

   2- هنگام عزيمت به عربستان ، حافظه دوربين ، تلفن همراه و وسايل الکترونيکي که محتوي عکس ، فيلم و اطلاعات خانوادگي و شخصي مي باشد را تخليه نماييد زيرا مأمورين سعودي در اولين برخورد با افرادي که به آنها مظنون هستند اقدام به بازبيني آنها مي نمايند.

3-  حمل و نگهداري و مصرف مواد مخدر در عربستان جرم محسوب شده و با مجرمين به شدت برخورد مي‌شود.

4-  دولت عربستان در مبادي ورودي (فرودگاه ها) براي جلوگيري از ورود افراد معتاد و موادمخدر به داخل كشور از تجهيزات و سيستم هاي كنترلي مدرن و پيشرفته، حيوانات آموزش ديده و عناصر ماهر و مجرب در چهره شناسي و تفتيش متخلفين بهره مي گيرد.

5-  بدليل طولاني بودن مدت رسيدگي به پرونده متهمين مواد مخدر در عربستان ، اجازه تشرف جهت انجام مناسك، داده نشده و پس از سپري شدن دوره محكوميت، مجرم به كشور عودت مي‌گردد.

6-  دستگاه قضايي سعودي اجازه برقراري ارتباط را به افراد دستگير شده اتباع بيگانه با خانواده شان نداده و توجهي به سن، جنسيت (زن و مرد) و وضعيت بيماري آنان نداشته و بعنوان يك مجرم، با ايشان به شدت برخورد مي نمايد.

7-  از چاپ عکس و انتقال فيلم به سي دي و ... در فروشگاه ها و مؤسسات سعودي خودداري فرماييد.

8-  سارقين حرفه اي مترصد فرصتي هستند تا از غفلت زائرين سوء استفاده نموده و اموال آنها را به سرقت ببرند . لذا در نگهداري اموال خود كمال دقت را بنمائيد.

9-  رمز (پين كد) سيم كارت تلفن همراه خود را فعال نماييد تا در صورت مفقود شدن، سارقين نتوانند براحتي از آن سوء استفاده نمايند.

10-  چنانچه قصد خريد و استفاده از سيم كارت تلفن همراه خطوط سعودي داريد از در اختيار گذاشتن گوشي تلفن همراه و سيم كارت ايراني خود به بيگانه (فروشندگان) جدا بپرهيزيد، زيرا برخي از فروشندگان با ترفند خاصي سيم كارت شما را تعويض و از آن سوء استفاده مي نمايند.

11-  در صورت به سرقت رفتن تلفن همراه دقت فرمائيد در كمترين فرصت ممكن از طريق مراجعه به دفتر مخابرات مستقر در ستاد مركزي ، نسبت به قطع تلفن اقدام فرماييد . زيرا سارقين از مليتهاي مختلفي بوده و تا زمان قطع تلفن اقدام به تماس های خارجي مي نمايند . لازم به توضيح است بيمه هيچ تعهدي در قبال خسارت وارده ندارد .

     12-  حتي الامكان از تلفن همراه خود در محل استراحت و هتل استفاده كنيد و از مكالمه در حرمين شريفين و ساير اماكن عمومي خودداري فرماييد.

13-  اشياي قيمتي و وجوه نقد خود را به صندوق امانات بسپاريد در صورت به سرقت رفتن وجوه نقد ، طلا و اشياي قيمتي، بيمه هيچگونه تعهدي نسبت به پرداخت خسارت ندارد .

14-  از طرح و بيان ميزان و محل نگهداري وجوه نقد و اشياء قيمتي خود نزد ديگران خودداري فرماييد .

15-  ورود عوامل بومي به قسمت خواهران بدون هماهنگي و حضور عوامل ايراني ممنوع مي باشد در صورت مشاهده، سريعا به مدير كاروان اطلاع دهيد .

16-  هنگام خروج از محل اقامت از به همراه بردن اشياء قيمتي و وجوه  نقد اضافه و غير ضروري جداً خودداري فرماييد .

   17-  از ورود افراد ناشناس و عوامل بومي فاقد كارت شناسائي بدون حضور عوامل ايراني كاروان به درون اتاق جلوگيري نماييد و در صورت مراجعه مراتب را به مدير اطلاع دهيد .

18-  هنگام خريد صرفاً به اندازة نياز وجه نقد همراه داشته باشيد و از همراه داشتن ارز اضافه ، خودداري فرماييد .

19-  هنگام خروج از اتاق از بسته بودن پنجره ها  و قفل درب اطمينان حاصل فرماييد .

20-  هنگام خروج از اتاق وسايل خود را در ساك نهاده و درب آن را قفل نماييد .

21-  هنگام ورود به اتاق از وجود و محتويات ساك هاي خود اطمينان حاصل فرماييد .

22-  در معابر عمومي ، و محلهاي پر ازدحام اشياي قيمتي ، تلفن همراه و وجوه نقد خود را در معرض ديد ديگران قرار ندهيد ، زيرا سارقين حرفه اي در كمين و شناسائي محل نگهداري اموال شما مي‌باشند .

23-  هنگامي كه به قصد خريد به بازار عزيمت مي نماييد طوري برنامه ريزي كنيد كه وسائل خريداري شده را به محل اقامت خويش منتقل نماييد زيرا ورود وسائل و كالا به حرمين شريفين و مساجد ممنوع مي‌باشد .

 24-  هنگام سوارشدن به اتوبوس هاي حمل و نقل و ساير وسايط نقليه عمومي (تاكسي) از برداشتن وسايل، كيف دستي و لوازم شخصي خود اطمينان حاصل فرماييد .

25-  به هنگام اقامة نماز و يا عبادت در حرمين شريفين و مساجد و معابر عمومي ، اموال و اشياي قيمتي و وجوه نقد خود را بر روي زمين نگذاريد و از سپردن آن به افراد ناشناس جداً خودداري فرمائيد .

26-  هنگام تردد از خيابان از محل عابر پياده عبور كنيد . رانندگان محلي هيچ دقتي ندارند . شما احتياط كنيد .

       27-  حجاب و چادر هويت زن ايراني است ، لذا از خواهران محترم تقاضا مي‌شود،  ضمن اهتمام در حفظ حجاب، در صيانت از شأن زن مسلمان ايراني كوشا باشند .

28-  به زائرين بويژه خواهران گرامي توصيه مي شود از تردد تنها در معابر عمومي و فروشگاههاي خلوت جداً خودداري نماييد 

29-  عموما، فروشگاه هاي لباس در عربستان مجهز به دوربين هاي مدار بسته هستند، لذا از تعويض لباس و تحركات اضافه و بي مورد در فروشگاه جدا پرهيز نماييد.

30-  خانم هاي تنها از سوار شدن به وسايل نقلية عمومي جداً خدداري فرمايند .

31-  هنگام خروج از هتل از تنها گذاشتن كودكان ، بانوان و افراد مسن جداً خودداري نماييد.

32-  طبق قانون عربستان برقراري ارتباط زايران با عوامل بومي و اتباع بيگانه و سعودي ممنوع مي‌باشد از برادران و خواهران گرامي تقاضا مي‌شود از برقراري هر گونه ارتباط و دعوت به محل اقامت اينگونه افراد پرهيز نمايند.

33-  در صورت مراجعه و تقاضاي افراد ناشناس تحت هر عنوان از اظهار نظر در خصوص مسائل مختلف و يا پاسخگوئي به تقاضاهاي آنها ، (درخواست كتاب ، وسايل جهت بازبيني و . . .) قبل از اطمينان از هويت واقعي آنها ، فقط به جز  پليس پاسخگو نباشيد و از پاسخگويي به افراد غير جداً خودداري كنيد .

34-  با توجه به سوء استفاده برخي از افراد از لباس فرم و خودرو پليس در عربستان، جهت سرقت وجوه نقد و اموال زايرين در صورت تفتيش ويا بازرسي بدني، هنگام رهايي سريعا شماره و نوع خودرو و مشخصات افراد مذكور را ثبت و به حراست ستاد گزارش نماييد.

35-  عده اي با طرح مسائل تفرقه بر انگيز بين مسلمانان قصد تفتيش عقايد دارند لذا در ابراز عقيده و اظهار نظر دقت فرماييد ، زيرا با مقاصد سياسي و يا سرقت و . . . قصد فريب و ايجاد تفرقه و نزديك شدن به شما را دارند .

36- در صورتيكه در حرمين شريفين، بقيع، و ساير اماكن عمومي مأمورين سعودي و ساير افراد بومي و... اقدام به هتاكي و يا توهين به عقايد و شخصيت شما مي نمايند بدون هر گونه درگيري و بحث و جدل با هماهنگي مدير كاروان مراتب را به ستاد گزارش نماييد تا در مراودات ديپلماتيك موضوع پيگيري شود.

37-  بواسطه هر واقعه اي در عربستان، اگر به مراکز پليس و يا امر به معروف و نهي از منکر هدايت شديد با حفظ آرامش تقاضاي مترجم ايراني از دفتر نمايندگي حج و زيارت جمهوري اسلامي ايران و يا نماينده كنسولگري ايران را نموده و از پاسخگويي به سئولات و امضاء هر برگه اي جداً پرهيز نماييد.

38-  هنگام مراجعه به مسجد شجره و يا جحفه جهت محرم شدن از قرار دادن اشياء قيمتي، وجوه نقد در داخل اتوبوس ها بپرهيزيد و در خصوص نگهداري آن با مدير كاروان هماهنگي نماييد.

39-  پس از محرم شدن در ميقات وسايل خود را باز بيني كامل نماييد و از وجود آنها اطمينان حاصل فرمائيد.

40-  هنگام طواف، استلام حجر و عبور از محلهاي پر ازدحام مواظب باشيد تا با خانمها برخورد ننماييد، مأمورين مستقر در حرم و ساير اماكن عمومي به بهانه اختلاط زن و مرد اقدام به دستگيري افراد مي‌نمايند.

41-  طبق مقررات عربستان هرگونه فيلمبرداري و عكس برداري از حرمين شريفين ، بقيع ، اماكن دولتي، نظامي، طرح هاي زير بنايي، پلها و زيرگذرها ممنوع مي باشد در صورت مشاهده توسط مأمورين، زايرين بازداشت و تجهيزات آنان ضبط مي گردد ضروريست زايرين محترم رعايت فرمايند.

دفتر مركزي حراست سازمان حج و زيارت

رفتارهایی که زائران حج تمتع باید از آنها پرهیز کنند

*توزیع هرگونه کتاب، نشریه، دعا و امثال آنها در حرمین شریفین

*صحبت کردن با زائران غیر ایرانی به قصد ارشاد و تبلیغ

*نگاه غضبناک، بحث و مشاجره با مأموران سعودی

*خواندن نماز فرادا در هنگام برگزاری نماز جماعت در حرمین شریفین

*عکسبرداری و فیلمبرداری به هنگام اقامه نماز

*سجده بر مهر و امثال آن

*زنگ خوردن تلفن همراه هنگام برگزاری نماز جماعت و مکالمه با آن

*گذاشتن قرآن مجید بر روی زمین

*بریدن یا کشیدن نخ پرده خانه کعبه

*بوسیدن و تبرک جستن به در و دیوار یا آستان مقدس حرم شریف نبوی(ص) و مرقدهای مطهر ائمه مظلوم بقیع(ع)

*گرفتن کفش به سمت مرقد مطهر رسول گرامی اسلام(ص) و خلفا در مسجدالنبی(ص)

*روشن کردن شمع در حرم شریف نبوی(ص) و بقیع

*توزیع شیرینی، شکلات، بیسکویت و نذورات (حتی دادن یک شکلات به کودکان)

*ورود غیر مجاز به طبقات برج ساعت که در کنار مسجدالحرام واقع شده است

*سیگارکشیدن در محوطه های حرمین شریفین

*انداختن آب دهان در حرمین شریفین و بقیع

*برداشتن پول، گوشی یا هرگونه شیء (متعلق به دیگران) از روی زمین خصوصاً هنگام طواف

*تلصیق (زائران مرد در هنگام طواف مراقب باشند تا حتی المقدور بدن آنان با بانوانی که جلوی آنان قرار می گیرند تماس پیدا نکند. معمولاً دستگیری به این اتهام در کنار حجر الاسود که از شلوغی خاصی برخوردار است اتفاق می‌افتد و اثبات اینکه شما محرم خود را جهت استلام حجر الاسود همراهی نموده‌اید، امری دشوار است)

*هم صحبت شدن با زنان غیر ایرانی

امیدواریم زائران خانه خدا با آگاهی از این موارد بتوانند حداکثر استفاده را از این سفر معنوی ببرند و در عملیات حج امسال هیچ یک از موارد فوق در زائران ایرانی سرزمین وحی به چشم نخورد.