جمعه 21 اردیبهشت 1403
EN

آرشیو اخبار

یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) و شهدای قیام ۱۵ خرداد گرامی باد

قیام تاریخی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به رهبری حضرت امام خمینی(ره) ویژگی ها و آثار متعددی داشت که به اجمال مورد توجه و امعان نظر قرار می گیرد:

مردمی و خودجوش بودن قیام؛

 در شرایطی‌که ‌بنا به شواهد و قرائن‌، در آستانه ‌قیام ‌۱۵ خرداد گروه ­ها و احزاب‌ فعال‌سیاسی‌ در انفعال ‌و بلاتکلیفی‌ به ‌سر می‌بردند، مردم ‌از اقشار گوناگون ‌به‌طور خودجوش ‌به ‌صحنه ‌آمدند و با فداکاری‌ و ایثارگری‌ بی‌نظیر نظام‌ شاهنشاهی ‌را به ‌مبارزه‌ طلبیدند.

رهبری منحصر به فرد و بینظیر امام خمینی(ره)؛

امام ‌خمینی(ره) ‌از جمله ‌رهبرانی ‌است ‌که ‌دارای‌ شخصیتی ‌ممتاز و ابعاد مختلف فکری بود. تسلط‌ کم‌ نظیر در شناخت‌ مکتب­ های ‌فلسفی ‌شرق‌ و غرب‌ به ­ویژه ‌عرفان‌، مرجعیت ‌او، صراحت ‌بی‌باکانه‌، قدرت‌ کم‌­نظیر در جذب‌ مخاطب‌، چهره ‌ناآرام‌، مبارز و قاطع‌، داشتن ‌بیان‌ و لهجه ‌عادی ‌و مردمی‌ از جمله‌ ویژگی­ های ‌این ‌بزرگ مرد مبارزه ‌بوده ‌است‌.

مطرح شدن اسلام به­ عنوان یک مکتب مبارزه در این قیام؛

مردم‌ با الهام ‌گرفتن ‌از الگوهای ‌اسلامی ‌دست ‌به‌ مبارزه ‌با نظام ‌مستبد و طاغوت ‌زدند. وقوع ‌قیام‌ در ماه محرم‌ و به ­ویژه‌ روز عاشورا، تشبیه ‌شاه ‌به‌ یزید، رهبری ‌روحانیت ‌و مشارکت‌گسترده گروه­ های ‌مذهبی ‌در این ‌قیام ‌همگی ‌نشان ‌از اسلامی‌ بودن ‌مبارزه‌ داشت.

مبارزه همزمان علیه استبداد داخلی و استکبار خارجی؛

 در نهضت ­های قبل‌ از ۱۵‌خرداد ۴۲ همواره‌ یک‌ جنبه‌ مبارزه نادیده‌ گرفته می‌شد. امام ‌خمینی(ره) ‌به درستی ‌واقف‌ بود نهضت‌ زمانی‌ موفق‌ خواهد بود که ‌همزمان‌ علیه استبداد و استکبار مبارزه ‌کند. ایشان ‌با این ‌استراتژی ‌نشان‌ می‌دهد که‌ استبداد و استکبار دو روی ‌یک ‌سکه‌ هستند که ‌این ‌وضعیت‌ ناگوار را برای ‌مردم ‌ایران ‌به ­وجود آورده‌اند.

رویارویی با اصل نظام شاهنشاهی و مبارزه با شخصاولمملکت؛

امام‌ خمینی(ره) به ­درستی ‌ریشه ‌مشکلات ‌را وجود شاه ‌در رأس‌ حکومت ‌می‌دانست‌. بنابراین، ‌برخلاف ‌دیگران‌ که ‌فقط ‌به ‌نهادهای ‌فرودست‌ و از جمله ‌دولت ‌انتقاد می ­کردند، ایشان نوک ‌حملات‌ را متوجه ‌شاه ‌کرد و بدین ‌ترتیب‌ راه‌ را برای ‌سرنگونی ‌نظام ‌شاهنشاهی‌ باز کرد.

 قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هر چند به ظاهر یک یا چند روز طول کشید، ولی به دلیل انگیزه‌های الهی که داشت، به عنوان مبداء انقلاب اسلامی و منشاء تحولات وسیع داخلی و بین‌المللی شد. این واقعه بزرگ تاریخی که مصادف با دوازدهم محرم بود؛ سند زنده مخالفت شجاعانۀ ملت ایران در مقابل استبداد و استعمار  بشمار می رود.

یاد و خاطره بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و شهدای والامقام قیام تاریخی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گرامی باد.

روابط عمومی حج وزیارت استان قزوین

امتیاز به خبر :

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست