دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
EN

حج تمتع

زائرین با سعه صدر و حوصله، سختی های ایام تشریق را تحمل کنند

 زائرین با سعه صدر و حوصله، سختی های ایام تشریق را تحمل کنند

همایش متمرکز زائرین حج تمتع استان قزوین در مورخ 97/04/18 از ساعت 08:30 الی 12 در سالن ورزشی هلال احمر شهر قزوین، و با حضور محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت، نصیری مدیر کل حراست سازمان حج و زیارت، آیت ا.. عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، داود محمدی نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولین استانی، روحانیون و عوامل کاروانها و  با استقبال گرم زائران برگزار گردید.

در این همایش که زائران تمام کاروانهای استان شرکت داشتند با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... قرآن کریم و اجرای سرود ملی آغاز گردید.

در ادامه کلانتری مدیر حج و زیارت استان قزوین ضمن خوش آمدگویی و تقدیر و تشکر از حضور پرشور زائران و تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و ذکر حدیثی از این امام معصوم، به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ابتدا به بیان اهمیت این سفر معنوی اشاره کردند و گفتند این سفر باید وسیله ای برای سیرالی ا... باشد .

ایشان حج را یکی از ارکان اسلام برشمرده و بیان داشتند این سفر فواید زیادی برای مسلمین دارد که یکی از آنها استجابت دعا می باشد.

آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین از دیگر سخنرانان این همایش بودند. ایشان حج را یکی از مهمترین محافل استانی برشمرده و بیان داشتند یکی از همایشهای بین المللی جهان اسلام حج تمتع است که در این مراسم شکوه، عظمت و اقتدار مسلمین نشان داده می شود ولی متاسفانه مدیریت امر حج در عربستان به دست انسانهای نالایق افتاده است.

عابدینی با ذکر حدیثی از حضرت علی(ع) اهمیت فریضه حج را بسیار بالا دانسته و بیان داشتند طبق احادیث معتبر خانه خدا نباید خالی از زائر باشد و پناه بردن به این خانه امن الهی ما را بلا و گرفتاری نجات خواهد داد و تا زمانی که کعبه برپاست دین برپاست .

ایشان حج بدون ولایت را مظهر بت پرستی زمان جاهلیت برشمردند و بیان داشتند اهل بیت(ع) اظهار می دارند که هر کجا مسلمین با ما کار دارند ما آنجا هستیم و می توانید روی ما اهل بیت حساب کنید.

در ادامه محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت به ایراد سخنرانی پرداختند . ایشان سرمایه اصلی سازمان حج و زیارت را زائرین دانسته و وجود زائرین را مایه حیات سازمان حج و زیارت برشمردند.

رئیس سازمان حج و زیارت حج را کنگره بزرگ اسلام و یک حرکت عظیمی که در دنیا بی نظیر است برشمردند و بیان داشتند ما فضای حج را همانند سال گذشته در شرایطی برقرار می کنیم که هیچ رابطه سیاسی با کشور عربستان نداریم و با اینکه این عدم ارتباط باعث سختی کار شده است ولی مسئولین سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت و تمامی مدیران و دست اندرکاران حج و زیارت تمامی سعی و تلاش خود را بکار می بندند تا زائرین آسوده به این سفر معنوی مشرف شده و اعمال حج خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

ایشان کار حج را بسیار پیچیده و سخت برشمردند و بیان داشتند بعد از حج سال گذشته حدود 25 کارگروه از کارشناسان خبره در مورد واکاوی و آسیب شناسی حج تشکیل شد تا بتوانند مشکلات آن را برای سالهای بعد مرتفع نمایند.

محمدی در خصوص اسکان زائرین بیان داشتند اسکان زائرین در مدینه منوره با توجه به تخریب هتلهای مدینه و عدم جایگزینی هتلهای جدید، نسبت به هتلهای مکه نامناسب تر است و مشکلاتی در رابطه با اسکان زائرین در مدینه وجود دارد که با توجه به تلاش تمامی مسئولین حج برای اسکان مناسب جا  دارد زائرین با سعه صدر بر این مشکلات فائق آمده و برای هتلهایی که حداقل 7 بار مورد استفاده زائرین مختلف قرار می گیرد مشکلی پیش نیاید.

ایشان در خصوص تغذیه زائرین بیان داشتند تغذیه زائرین در هتلها پخت نمی شود بلکه در آشپزخانه های متمرکز و توسط آشپزهای خبره و با حضور کارشناسان بهداشت تهیه و طبخ می گردد.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص درمانگاههای زائرین بیان داشتند در مدینه و مکه درمانگاههای ویژه ایجاد نموده ایم که زائرین می توانند جهت معالجه به آنها مراجعه نمایند، البته لازم است زائرین اصول بهداشتی و مسائلی که باعث مریضی زائرین اعم از سرماخوردگی و .. می گردد را رعایت نموده و از بروز این بیماریها پیشگیری نمایند. در مشاعر مقدسه نیز طبق توافقات انجام شده با مسئولین سعودی اگر زائری نیاز به پزشک داشت می تواند به نزدیکترین درمانگاههای سعودی که در آن منطقه هستند مراجعه نموده و روند معالجه خود را طی نمایند.

محمدی در خصوص همراه بردن لب تاپ توسط زائرین به عربستان بیان داشتند اگر زائرین نیاز مبرمی به لب تاپ ندارند اکیداً از بردن آن به عربستان خودداری نمایند و در صورت همراه بردن حتماً حافظه آن را خالی نمایند زیرا با توجه به بازرسی های متعدد در فرودگاه باعث معطلی سایر زائرین شده و ممکن است تا چند روز از دادن لب تاپ به زائر خودداری نمایند.

ایشاان در خصوص اسکان در مشاعر مقدسه در ایام تشریق بیان داشتند با توجه به گرمی هوا که این ایام مصادف با گرمای شدید عربستان می باشد و سازمان حج و زیارت نیز طبق توافقات انجام شده تمامی چادرها را به کولرهای گازی مجهز نموده و کف آن نیز مفروش است، لازم است زائرین با سعه صدر و کمی حوصله این کاستی ها را تحمل کنند زیرا اگر ما سالی حداقل 85000 زائر را اعزام ننمائیم افرادی که از سال 86 تاکنون ثبت نام کرده اند بایستی طبق ثبت نامیهای موجود که 1350000 نفر در نوبت تشرف هستند، بیست سال بعد به حج مشرف شوند که ممکن است افرادی در این سالها دار فانی را وداع گفته و حج قسمت آن نشود که در این راستا لازم است سختی ها و کمبود جا را که حدود 3 شب به طول می انجامد با سعه صدر پشت سر بگذارند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص هزینه اعزام زائرین که در این روزها هجمه هایی علیه آن شده و عده ای بیان می کنند که چرا بایستی هزینه زائرین با ارز 3900 توامی تامین شود بیان داشتند ارز مورد نیاز زائرین با هزینه خود زائرین و با  توافق انجام شده با بانک مرکزی در اسفندماه سال گذشته و به قیمت روز که همان 3900 بود خریداری شده و هیچ منتی بر زائرین نیست زیرا در آن ایام قیمت ارز همان بود و این ارز نیز با پول خود زائرین تهیه شده است.  

داوود محمدی نماینده مردم قزوین و آبیک نیز دقایقی در خصوص اهداف حج به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان هدف اصلی حج را دگرگونی سبک زندگی انسانها دانسته و بیان داشتند حج از بُعد اجتماعی نیز حائز اهمیت است زیرا همبستگی بین مسلمین را نشان می دهد و آن را به رُخ جهانیان می کشد .

ایشان حج سال گذشته را حجی باعزت برشمرده و بیان داشتند با تمهیدات خوبی که سازمان حج و زیارت اندیشیده بود حج سال گذشته بسیار مطلوب بود و امیدواریم امسال نیز همانند حج گذشته حجی باعزت برگزار نمائیم.

نصیری مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت نیز آخرین سخنران این همایش بودند که  به بیان رعایت مسائل امنیتی و عدم حمل مواد مخدر دقایقی به ایراد سخنرانی پرداختند.ایشان در خصوص حمل مواد مخدر توسط زائرین با توجه به دستگیری های زائرین در سالهای گذشته که به نحوی قصد حمل موارد مخدر را داشتند بیان داشتند زائرین به هیچ وجه قصد همراه بردن مواد مخدر را نداشته باشند زیرا با دستگاههای پیشرفته و سگهای مواد یاب، این مواد در هر کجا جاسازی شده باشد کشف شده و باعث عدم اعزام زائر به عربستان شده و یا دستگیری در کشور عربستان و زندانی شدن در زندانهای مخوف و با شرایط سخت عربستان می گردد.

ایشان در خصوص دستگیری زائرین در فرودگاهها و یا هر مکان دیگر بیان داشتند زائرین در صورت دستگیری خونسردی خود را حفظ نموده و به هم کاروانیها و یا مدیر کاروان خود اطلاع دهند و از امضای هر گونه برگه ای خودداری نمایند زیرا بعداً بر علیه آنان استفاده خواهد شد و مطمئن باشند مسئولین سازمان حج و زیارت و نمایندگان وزارت امور خارجه پیگیر امور آنها بوده و در اسرع وقت نسبت به آزادی آنان اقدام خواهند نمود.

نصیری رعایت قوانین کشور عربستان را به زائرین گوشزد نموده و بیان داشتند زائرین لازم است به قوانین و مقررات کشور عربستان توجه نموده و از ایجاد شلوغی در فرودگاهها و همچنین بلند خواندن دعا بصورت دسته جمعی در قبرستان بقیع خودداری نموده و قوانین مسجد النبی اعم از عدم استفاده از مهر ، لمس و بوسیدن ضریح پیامبر، بلند کردن کفش و یا دمپایی به طرف ضریح و زمین گذاشتن قرآن ا رعایت نمایند.

در خاتمه، با اجرای نمادین مناسک حج توسط حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا موسوی  یکی از روحانیون کاروانهای استان و با حضور جمعی از زائرین بصورت نمادین، جهت آشنایی بیشتر زائرین همایش به اتمام رسید.

 

امتیاز به خبر :

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست