دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
EN

حج تمتع

همایش یاوران حجاج حج تمتع 1397 استان قزوین برگزار شد

  • 28 خرداد 1397
  • 11:08
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 333 بازدید
  • Article Rating
همایش یاوران حجاج حج تمتع 1397 استان قزوین برگزار شد

به گزارش روابط عمومی حج و زیارت استان قزوین، همایش یاوران حجاج قزوین با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاجی ابراهیمی نماینده بعثه مقام معظم رهبری منطقه تهران، کلانتری مدیر حج و زیارت استان، حجت الاسلام والمسلمین موسوی رئیس ستاد اقامه نماز استان و نماینده استاندار در امور نماز، مدیران و عوامل حج تمتع سالجاری و حدود 150 نفر از زائرین منتخب که بصورت داوطلبانه متقاضی خدمت به زائرین (در قالب یاوران حجاج) هستند روز یکشنبه مورخ 97/3/27 از ساعت 17 الی 19 در سالن همایشهای نمایشگاه بین المللی قزوین که از مورخ 97/3/23 لغایت 97/4/1 نمایشگاه خردید کالای ایرانی با رویکرد تهیه سوغات زائرین دایر می باشد برگزار شد.

در این همایش بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام ا.. مجید و پخش سرود ملی، کلانتری مدیر حج و زیارت استان قزوین ضمن خیرمقدم به حاضرین  در خصوص اهمیت و جایگاه ویژه کمک به حجاج به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان ضمن تعریفی از یاوران حجاج،  در خصوص نحوه تقسیم این گروههای بیان داشتند در این گروهها به ازای هر 12 نفر زائر یک نفر بعنوان یاور حجاج انتخاب شده اند.

کلانتری یاوران حجاج را الگوی رفتاری سایر زائرین و رابط بین مدیر کاروان و زائرین دانسته و بیان داشتند با توجه به اینکه اطلاع رسانی به زائرین از عوامل مهم سفر حج می باشد لذا رسالت یاروان حجاج که سرپرست 12 نفر از دیگر زائرین می باشند سنگین می باشد .

ایشان سلامتی و امنیت این سفر را در گرو عمل کردن به توصیه های مدیران و روحانیون کاروانها دانسته و بیان داشتند با توجه به اینکه مدیران کاروانها طبق دستورالعملهای سازمان حج و زیارت توصیه های لازم را به زائرین می نمایند لازم است یاوران حجاج، زائرین را در این خصوص توجیه نموده تا زائرین از بحث و جدل با پلیس و عوامل اماکن زیارتی پرهیز نمایند.

مدیر حج و زیارت قزوین در خصوص مشکلات طول سفر اعم از مشکل آسانسور هتلها، حمل و نقل ، اسکان در مشاعر مقدسه و .. بیان داشتند با توجه به حجم انبوه زائرین در ایام تشریق لازم است یاوران حجاج در این ایام کمک حال مدیر کاروان بوده و علاوه بر کمک به حل مشکلات، از ثواب آن نیز بهره مند شوند.

در ادامه حجت الاسلام موسوی رئیس ستاد اقامه نماز استان و نماینده استاندار در امور نماز به ایراد سخنرانی در خصوص آثار و برکات حج پرداخته و بیان داشتند امام سجاد (ع) به دلیل اجر فراوان کمک به زائرین حج بصورت ناشناس با کاروانهای حج راهی سفر حج می شدند و به افراد ناتوان کمک می کردند. یاوران حجاج علاوه بر اجر زائر حج بودن، نعمت خدمتگزاری به زائرین نیز به شما عطا شده و لازم است شما از این فرصت به نحو احسن استفاده نمائید.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی ابراهیمی نماینده بعثه مقام معظم رهبری منطقه تهران از تلاش مدیریت حج و زیارت استان به دلیل ایجاد نمایشگاه خرید سوغات زائرین در ایران تقدیر کرده و بیان داشتند سابقه خدمت به زائرین حج به زمان ائمه معصومین(ع) بازمی گردد و یاوران حجاج می توانند به مدیران حج کمک کنند تا بهترین خدمات به زائرین ارائه گردد و این فرصت مغتنمی است که یاوران حجاج بایستی به نحو احسن از آن استفاده نمایند.

ایشان اطلاع رسانی در طول سفر را حائز اهمیت برشمرده و بیان داشتند امکان برقراری ارتباط برای مدیر کاروان برای 130 یا 160 نفر کار سختی است و این یاوران هستند که حلقه ارتباط بین زائرین و مدیران کاروانها می باشند.

در پایان نیز دکتر هاشمی نماینده جمعیت هلال احمر  استان در خصوص انواع بیماریهای مهم همانند دیابت، شکستگی دست، خفگی بر اثر انسداد تنفس، تنگی نفس، حمله قلبی، گرمازدگی و ... که ممکن است با توجه به سن بالای برخی از زائرین برای آنان اتفاق بیفتد به بیان علائم آن بیماریها و نحوه پیشگیری و همچنین درمان اولیه آنان پرداخته تا یاوران حجاج در صورت مشاهده این بیماریها در زائرین، تا رسیدن عوامل پزشکی کمکهای اولیه را جهت نجات زائر انجام دهند.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست