یکشنبه 13 خرداد 1403
EN

حج تمتع

همایش متمرکز زائرین حج تمتع 96 استان قزوین برگزار شد.

همایش متمرکز زائرین حج تمتع 96 استان قزوین برگزار شد.

همایش متمرکز زائرین حج تمتع استان قزوین در مورخ 96/04/27 از ساعت 08:30 الی 12 در سالن ورزشی شهید بابائی شهر قزوین، و با حضور حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، آیت ا.. اسلامی نماینده استان در مجلس خبرگان، جمعی از مسئولین استانی، روحانیون و عوامل کاروانها و  با استقبال گرم زائران برگزار گردید.

در این همایش که زائران تمام کاروانهای استان شرکت داشتند با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... قرآن کریم و اجرای سرود ملی آغاز گردید.

سپس خانم محبی از کارشناسان ارشد اداره بهداشت استان دقایقی در خصوص مسائل بهداشتی و اقداماتی که زائرین بایستی قبل و در طول سفر انجام دهند به ایراد سخنرانی پرداختند.

 سرهنگ خدایی رئیس پلس مبارزه با مواد مخدر استان نیز دقایقی در خصوص تبعات و مجازاتهای حمل مواد مخدر توسط زائران به کشور عربستان که برای خود زائر، مدیر و روحانی کاروان، نمایندگی حج و زیارت ایران در کشور عربستان، تمامی دست اندرکاران حج و زیارت و در کل برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد مشکل می کند سخنرانی کردند.

در ادامه کلانتری مدیر حج و زیارت استان قزوین ضمن خوش آمدگویی و تقدیر و تشکر از حضور پرشور زائران به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ابتدا به بیان اهمیت این سفر معنوی اشاره کردند و گفتند این سفر باید وسیله ای برای سیرالی ا... بوده و لازم است زائرین رعایت قوانین کشور میزبان را بنمایند. ایشان تعداد زائرینی که در سالجاری از استان به حج مشرف می شوند را 1200 نفر در قالب 9 کاروان اعلام نمودند و بیان داشتند ما سفیران جمهوری اسلامی ایران هستیم و بایستی با اخلاق و رفتار خودمان ثابت نمائیم که الگوی اخلاقی مناسبی  برای تمامی زائرین کشورهای اسلامی هستیم.

مدیر حج و زیارت استان در خصوص اهمیت این سفر معنوی بیان داشتند ما بایستی قبل از سفر، اهمیت این سفر را  را درک نموده و بایستی بدانیم به کجا و  برای چه به این سفر معنوی مشرف می شویم و باید در این سفر چه چیزی را بدست آوریم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان حج سالجاری را حج ویژه ای برشمردند و بیان داشتند با توجه به اتفاقات سال 94 فضای سنگینی بر کشور حاکم و متاسفانه افرادی از این فضا سوء استفاده نموده و در فضای مجازی علیه حج اقداماتی ناخوشایندی را انجام دادند تا مردم را از این سفر معنوی بازدارند.

سرپرست حجاج ایرانی در خصوص عدم تعطیل پذیری حج در تمام ادوار تاریخ بیان داشتند در طول تاریخ نیز افرادی همانند معاویه و برخی حاکمان اموی سعی می کردند مسلمانان را از رفت به حج بازداشته و از اهمیت و فواید این سفر معنوی بکاهند.

ایشان اهمیت فریضه حج را طبق احادیث معصومین بسیار بالا دانسته و بیان داشتند  طبق حدیثی از پیامبر هیچ انفاقی حتی اگر طلاهایی سرخ به اندازه کوه ابوقبیس(کوهی در مکه) باشد باز هم جای حج را نمی گیرد  و سخن کسانی که می گویند بایستی بجای رفتن به حج با کمک به مردم فقیر، فقر را ریشه کن کرد، اشباه دانسته و بیان داشتند اکثر افرادی که به حج مشرف می شوند اتفاقاً انسانهای خیری بوده و در کارهای نیک و کمک به فقرا نیز نسبت به سایر افراد پیشقدم می باشند. در عالم برزخ نیز افرادی که در صورت داشتن استطاعت به حج رفته اند، از گرفتاریها و عذاب آن عالم نسبت به افرادی به حج مشرف نشده اند در امان می باشند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص اینکه اگر عده ای جمع شده و حج را تعطیل نمایند خداوند عذاب الهی را بر آنان نازل می نماید بیان داشتند بر دولت اسلامی لازم است در صورت عدم تشرف مسلمین به حج، بایستی خود با هزینه بیت المال عده ای را به حج اعزام نماید.

سرپرست حجاج ایرانی در خصوص مچ بندهایی که برای ارائه خدمت به زائرین استفاده می شود بیان داشتند این مچ بندها برخلاف سخن برخی که می گویند ساخت کشور اسرائیل بوده و برای ردیابی زائرین انجام می شود نادرست بوده و بیان داشتند این مچ بندها ساخت داخل بوده و توسط شرکت صاایران در شهر شیراز ساخته و حاوی اطلاعات شناسنامه ای، پزشکی، محل اسکان و مشخصات کاروان است که در صورت مفقود شدن زائر با استفاده از این مچ بند به راحتی می توان زائرین را شناسایی نموده و به محل اسکانشان راهنمایی نمایند.

ایشان شرایط منا و عرفات را نسبت به سالهای قبل بهتر دانسته و بیان داشتند با تلاش مسئولین در سالجاری چادرهای منا و عرفات مجهز به کولر و از جنس چادرهای نسوز تهیه شده و این خدمات جهت راحتی زائرین می باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص زمان اعزام زائرین بیان داشتند انشاا.. اولین گروه زائرین از روز 9 مرداد به حج مشرف می شوند و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد و اعزام زائرین با تصمیم نظام بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین نیز دقایقی در خصوص اهمیت این سفر معنوی به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان سوغات سفر حج را زُهد و تقوا دانسته و بیان داشتند مهمترین سوغات حج ولایت مداری است که اگر ولایت را از حج جدا نمائیم حج معنی خود را از دست خواهد داد و ولایت همانند قلب در بدن است که اگر لحظه ای به وظیفه خود عمل ننماید کل بدن نیز آسیب خواهد دید. پس بنابراین بایستی حج بر محور ولایت باشد.

بحث امنیت در سفر از دیگر مباحث بود که توسط نماینده حراست سازمان در خصوص آن به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در خصوص انگشت نگاری و چهره نگاری در فرودگاههای عربستان عنوان داشتند با توجه به اینکه این جزء قوانین کشور عربستان بوده و همه کشورها بایستی این امور را انجام دهند لازم است زائرین در این خصوص با راهنمایی عوامل کاروان با آرامش این مسیر را طی نمایند.

نماینده حراست در خصوص عدم حمل لپ تاب و تبلت بیان داشتند ضرورتی ندارد زائرین این لوازم را با خود به عربستان حمل نمایند و لازم است حافظه گوشیهای تلفن همراه نیز قبل از سفر تخلیه شده و با خود حمل نمایند.

ایشان در خصوص مچ بندهای زائرین بیان داشتند این مچ بندها ساخت داخل بوده و فقط حاوی اطلاعات شناسایی، پزشکی و اسکان می باشد که صرفا جهت شناسایی سریع زائرین مفقودی مورد استفاده قرار می گیرد و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

در خاتمه، با اجرای نمادین مناسک حج توسط حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدقریش موسوی رئیس ستاد اقامه نماز استان و همچنین یکی از روحانیون کاروانهای استان با حضور جمعی از زائرین بصورت نمادین جهت آشنایی بیشتر زائرین انجام و همایش به اتمام رسید.


 

امتیاز به خبر :

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست